بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
  • 1399/09/19 - 18:35
  • - تعداد بازدید: 199
  • - تعداد بازدیدکننده: 87
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

وبینار آموزشی "مهارت های تنظیم شناختی هیجان (با تأکید بر کنترل خشم، اضطراب و افسردگی)" برگزار شد

بنیاد نخبگان استان گیلان با مشارکت اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان گیلان برگزار کرد.

~/Asset/News/News/Image/ok/1/8855/78666636.jpeg

بنیاد نخبگان استان گیلان با مشارکت اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان گیلان و در راستای فعالیت های آموزشی و توانمندسازی دانشجویان استعداد برتر و دانش آموزان و با هدف پیشگیری از آسیب های فردی و اجتماعی و ارتقای سطح سلامت روان به ویژه در دوران پاندمی ویروس کرونا و نیز به منظور مهارت افزایی و راه های مقابله با خشم و کنترل هیجان، وبینار آموزشی با موضوع  مهارت های تنظیم شناختی هیجان (با تأکید بر کنترل خشم، اضطراب و افسردگی) را در روز دوشنبه 19 آذر سال جاری به صورت مجازی توسط مدرس وبینار آقای دکتر سجاد رضائی(عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان) برگزار نمود.


 آقای دکتر رضائی ضمن تشکر از آقای دکتر اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان، بدلیل پرداختن به موضوعات مورد نیاز دانشجویان، دانش آموزان و نخبگان، ضرورت برگزاری این وبینار را برای شرکت کنندگان تشریح نمود. در ابتدا مباحثی نظیر مقدمه‌ای از هیجان به عنوان یک پدیده طبیعی که تغییراتی در جسم (فیزیولوژی) و ذهن به وجود می‌آورد ارائه شده و ابعاد مختلف جسمی، شناختی، کارکردی آن همراه با اسلایدهای علمی تعریف و توضیح داده شد. برای هر کدام از ابعاد به صورت ملموس مثال‌هایی زده شد که حاضرین برای فهم موضوعات از این مثال­ها استقبال نمودند. در مبحث کارکردهای هیجان اینگونه بیان شد که هیجان به زندگی رنگ، طعم و روح می‌بخشد و می­تواند وسیله همبستگی افراد شود. پایه واساس هنر است و حتی می­تواند نیروی اضافی تولید کند یا موجب اتلاف نیرو گردد. می‌تواند به اعمال یاری‌رسان یا آسیب‌زا، منجر گردد. می‌تواند عقل و منطق را تحت الشعاع قرار دهد.


 پس از طرح این موضوعات به بحث مدیریت و تنظیم هیجان پرداخته شد. اهمیت مدیریت هیجان در 1- برخورد صحیح با موقعیت‌ها: مثلا در هنگام عصبانیت طوری رفتار نکنیم که پل‌ها پشت سرمان خراب شود. 2- برای خشنودی و شادی بیشتر: هرچه توانایی مدیریت هیجانی بیشتر باشد، فرد می­تواند اطلاعات مربوط به پایه و اساس سلامتی، یعنی شادی را جمع­آوری کرده، اولویت بندی وپردازش کند و در مواجهه هیجانات نامطلوب آنها را اعتباریابی نماید و اجازه ندهد اثرات پایدار در خلق ایجاد نماید.  3- برای کمک به دیگران: به ما کمک کند تا با شناخت هیجانات خود ودیگران نیازهای آنان را درک کرده و حداقل با همدلی به آنان یاری برسانیم. 4- افزایش مسئولیت پذیری هیجانی: برای مثال به جای این که بگوییم: ‌او باعث عصبانیت من شد. می‌گوییم: ‌من عصبانی شدم. این مطالب در خصوص مدیریت هیجان و اهمیت آن توسط مدرس مطرح و به طور کاملا شفاف توضیح داده شد.


در خصوص تنظیم هیجانی و اینکه چرا می­خواهیم به بررسی تنظیم هیجانی بپردازیم به صورت علمی بحث و توضیح داده شد. تحقیقات نشان داده است مستاصل شدن از هیجان­های خویش و بی اطلاعی از چگونگی مقابله با شدت آنها، ناخوشایندترین تجربۀ شخصی است. در نتیجه برخی از افراد به روش‌های دردسرساز برای دفع حالات نامطلوب هیجانی روی می‌آورند. 


در پایان مهارت­ و تکنیک­های تنظیم هیجان در وبینار آموزشی که شامل 1- توجه آگاهانه نسبت به هیجانات بدون قضاوت در مورد آنها 2- رویایی با هیجان 3- عمل کردن بر خلاف امیال شدید هیجانی 4-حل مسأله به صورت مبسوط توضیح داده شد. همچنین به سوالات شرکت کنندگان توسط مدرس وبینار پاسخ داده شد.


لینک کلیپ وبینار


  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 136902
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم