ماموریت بنیاد نخبگان تسهیل مسیر نخبگی است
آقای دکتر اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان در سمپوزیوم سلامت روان دانشجویان استعدادهای درخشان:
ماموریت بنیاد نخبگان تسهیل مسیر نخبگی است.
همزمان با هفته سلامت و روان، مرکز مشاوره دانشگاه گیلان با همکاری دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وبینار سمپوزیوم سلامت روان دانشجویان استعدادهای درخشان را در روز سه شنبه 27 مهر با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید برگزار نمود.
آقای دکتر اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان که بعنوان سخنران در این سمپوزیوم شرکت داشت، طی سخنانی با تبریک آغاز هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و تبریک هفته سلامت و روان، طی سخنانی با اشاره به وظایف و ماموریتهای سازمانی بنیاد ملی نخبگان، اظهار داشتند: اصطلاح استعدادهای برتر، تیزهوشان، استعدادهای درخشان و یا نخبگان تعاریفی هستند که به افراد نسبتا خاصتری اطلاق میشوند که فرد مورد نظر ممکن است در یکی از رشتههای مختلف علوم ویژگیهای خاصتری داشته باشد. ممکن است هر کسی هر فردی را که دارای ویژگیهای خاصی است نخبه یا نابغه بداند، اما زمانی که لازم است برای این فرد تسهیلات یا امتیازی داده شود، نیاز است که یک تعریف واحد از این موضوع ارائه شود. بدین منظور بنیاد نخبگان نخبه را طبق تعریفی که در قانون ارائه شده در نظر میگیرد. آقای دکتر اصفهانی افزودند: در سال 1391 در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی سند راهبردی کشور در امور نخبگان تصویب و توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شد. این سند بعنوان یک خط مشی برای دستگاههای مرتبط با نخبگی و نخبگان محسوب میشود. در این نخبه فردی برجسته و کارآمد است که دارای ویژگیهای خاص در زمینه علمی، فرهنگی، ادبی و یا مدیریتی است که این ویژگی و سرآمدی و خلاقیت خود را از دو منبع بدست آورده است، یکی خدادادی و ذاتی و دیگری کسب توانایی از افراد و نهادهای توانمندساز که پس از آن به مرحله اثر گذاری در رشته خود میرسد که یک فرد اثرگذار یا نخبه نامیده میشود. طبیعتا تا زمانی که این توانمندیها کسب نشده باشد، نخبه خلق نشده و به چنین افرادی طبق تعریف سند، استعداد برتر اطلاق میشود. ممکن است در دانشگاهها این فرد استعداد درخشان و در مدارس تیزهوش نامیده شوند. آقای دکتر اصفهانی اضافه کردند: بنیاد نخبگان وظیفه دارد تا استعدادهای برتر را در دوران دانشجویی و یا دانشآموزی و یا پس از دانشآموختگی شناسایی نموده و طی مسیر نخبگی را برای آنان تسهیل نماید و کمک کند تا آنان به مرحله اثرگذاری و نخبگی برسند. ایشان افزودند: این افراد باید توانمندیها و مهارتهای لازم را کسب نمایند که بخشی از این مهارتها توسط خانواده و معلمان و مربیان و بخشی نیز توسط نهادهای توانمندساز مثل دانشگاهها و پارکهای علم فناوری و یا بنیاد نخبگان باید ارائه شوند تا باعث رشد و بلوغ همهجانبه و متوازن فرد شوند. بدیهی است که بخشی از این توانمندسازی ماهیت روانی دارد، یعنی توانمندیهایی که به تقویت روان فرد استعداد برتر کمک کرده تا ضمن کمک به بالندگی او، از آسیبهای احتمالی روانی وی در طول مسیر نخبگی نیز پیشگیری شود. این اعتقاد وجود دارد که تکامل و یا توسعه متوازن مستعد برتر وصول او به مرحله نخبگی را تسهیل خواهد کرد. رییس بنیاد نخبگان استان گیلان اظهار داشتند: بنیاد نخبگان اعتقاد دارد که نخبگی یک پدیده بودنی نیست بلکه یک پدیده شدنی است و پس از تکامل یک استعداد برتر به نخبگی باید کاری کرد تا زمینهسازی برای اثر گذاری فرد نخبه تسریع بشود.
آقای دکتر اصفهانی افزودند: بنیاد نخبگان استان گیلان همراستا با مفاد سند راهبردی کشور در امور نخبگان و با توجه به شیوع بیماری کرونا، بهمنظور توانمندسازی استعدادهای برتر، مبادرت به برگزاری وبینارهای آموزشی، مشاورهای و تربیتی با کمک اساتید دانشگاههای استان و کشور نموده است که نمونههایی از آنها شامل: زندگی تابآورانه با احترام به خود و دیگران، تابآوری اجتماعی، رمزعبور از بحرانهای زندگی، سبک زندگی سالم، مدیریت زمان در اوقات فراغت، مدیریت روابط بین فردی، پیشنیاز ازدواج موفق، مهارتهای تنظیمشناختی هیجان، نشانههای هشدار در آشنایی پیش از ازدواج هستند که در طول سال برگزار میشوند. بعلاوه با توجه به برگزاری مجازی این قبیل دورهها، امکان شرکت استعدادهای برتر استان گیلان در وبینارهای با موضوعات مشابه که توسط بنیادهای نخبگان سایر استانها برگزاری میشوند، وجود داشته که اطلاعرسانی آنها به مستعدین برتر از طریق بنیاد استان گیلان انجام میشود.
در این سمپوزیوم معاون دانشجویی دانشگاه گیلان، رییس پارک علم و فناوری استان گیلان، رییسان مرکز بهداشت، مشاوره و درمان دانشگاههای گیلان و تهران، اعضای هیات علمی رشته روانشناسی از دانشگاههای کشور سخنرانی کردند و کارشناسان و دانشجویان رشته روانشناسی و تعدادی از دانشجویان استعداد برتر استان گیلان نیز در وبینار شرکت داشتند.