طرح توانمندسازی استعدادهای برتر و شتابدهی به استعدادها
قائممقام بنیاد ملی نخبگان در گفتوگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: ما در دوره نوجوانی و دانشآموزی سعی میکنیم صرفاً افراد را با حوزههای مختلف مسائل آشنا کنیم تا در ادامه فرد نسبت به علاقه خودش احساس پیدا کند
سیدافقهی افزود : کلانفرآیند رویش پس از دوره نوجوانی و مدرسه وارد دوره جوانی و دانشگاه میشود. وقتی که دانشجو در این دوره به استعدادی که شکوفا شده، تبدیل شده است؛ حال این فرد به یک سری دورههای توانمندساز نیاز دارد که بنیاد چنین دورههایی را متناسب با استعداد و علایق این افراد برنامهریزی و هدایت میکند. این لایه دوم را که در دوره دانشجویی انجام میشود، طرح شتاب نامگذاری کردیم که این طرح وظیفه شتابدهی به استعدادهای شناسایی شده را در دوره جوانی و دانشگاه بر عهده دارد. «طرح شتاب» به معنای شبکه توانمندسازی استعدادهای برتر است که باید به صورت شبکهای و مبتنی بر توانمندسازی افراد باشد. مخاطبان ما اکثراً استعدادهای برتر هستند. طرح شتاب مبتنی بر حل مسأله است، یعنی مسألهمحوری در این قسمت از برنامههای بنیاد خودش را نشان میدهد.
راهبری هستههای پیشران نخبگی با مرکز جهش
قائممقام بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: در دوره جوانی و دانشجویی مسیر رشد فرد را در حوزه استعدادهایش طراحی و اجرا میکنیم، دورههای توانمندساز مختلف اجرا شده و به پایاننامه فرد میرسد. بنیاد ملی نخبگان از پایاننامه فرد تا پایان دوره کارشناسی حمایت خواهد کرد. البته حمایتهای بنیاد در دوره ارشد و دکتری نیز به همین شکل خواهد بود.
نکتهای که وجود دارد این است که مسألهمحوری در دورههای ارشد و دکتری بسیار پررنگ میشود؛ اما چطور باید به پررنگ شدن جریان مسألهمحوری شکل بدهیم؟ اینجاست که کلانفرآیند سومی به نام «جهش» مطرح میشود، حال این کلانفرآیند چه فعالیتهایی دارد؟ موضوع این کلانفرآیند راهبری هستههای پیشران نخبگی است؛ یعنی هستههای پیشران نخبگانی تشکیل میدهیم که در کلان فرآیند جهش راهبری میشوند.
از فعالیتهای جهش، ارتباطگیری با بخشهای مختلف کشور از جمله بخش دولتی و خصوصی و حوزههای مختلف علمی است. در این حوزه مسائل گلوگاهی کشور را جمع میکنیم و برای این منظور با نهادها و هیئتهای اندیشهورز ارتباط میگیریم. این مسائل دو بخش هستند؛ یک سری مسائل ناظر به نیاز حال حاضر نظام است که از سوی دستگاههای اجرایی و شرکتها بیان میشود. یک سری موضوعات دیگر نیز وجود دارد که به آینده نظام و کشور برمیگردد که این موضوعها توسط خود نخبگان، ارتباطاتشان و نوع نگاهی که در مسیر نخبگیشان پیدا میکنند، شکل میگیرد و موضوعات ناظر به آیندهای تعریف میشود که عمدتاً از منظر علمی مرزشکنانه است و ناظر به نیاز آینده کشور در ساحت نظام و تمدن اسلامی است.
نظر دهید