فصل جدیدی از تحقیقات دریایی با کاوشگر خلیج‌فارس آغاز شد مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان،  گشت جامع اقیانوس‌شناسی توسط شناور "کاوشگر خلیج‌فارس، با حضور 12 محقق و پژوهشگر به مدت 6 روز در آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز به‌منظور اندازه‌گیری‌های میدانی در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی شروع شد و قرار است 24  نقطه از آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز توسط شناور "کاوشگر خلیج‌فارس"مورد تحقیقات میدانی قرار می‌گیرد.



ناصر حاجی‌زاده ذاکر رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و  علوم جوی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای این گشت تحقیقاتی گفت: در این گشت تحقیقاتی نمونه‌برداری و اندازه‌گیری‌های میدانی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اندازه‌گیری، توسط متخصصان زبده در حوزه‌های زیست دریا، فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین‌شناسی دریا، علوم جوی، مهندسی دریا و سنجش‌ازدور، به‌منظور مطالعه بر روی فرآیندهای مختلف دریایی صورت می‌پذیرد.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و  علوم جوی هدف از برگزاری این گشت تحقیقاتی را بررسی اکولوژیکی کفزیان و پلانکتون‌های منطقه ، کالیبراسیون و اعتبار سنجی داده‌های ماهواره‌ای،  با استفاده از مشاهدات همزمان میدانی، بررسی میزان آلودگی و سایر ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مربوط به آب و رسوبات تنگه هرمز، مطالعات تبادل آب خلیج‌فارس و دریای عمان عنوان کرد.

حاجی‌زاده ذاکر با تاکید بر اهمیت خواندن تحقیقات دریایی در محدوده تنگه هرمز مابین خلیج‌فارس و دریای عمان، اظهار داشت: شناخت منطقه دریایی تنگه هرمز که مرز بین خلیج‌فارس با دریاهای آزاد است، از اهمیت بسیار اساسی به لحاظ خود منطقه، تنگه هرمز و شناخت خلیج‌فارس و همچنین اثرگذاری متقابل بر دریای عمان و خلیج‌فارس برخوردار است.

وی بابیان این‌که کاوشگر خلیج‌فارس فصل جدیدی از تحقیقات دریایی و اقیانوسی در پژوهشگاه و همچنین بخش‌های جامعه تحقیقات دریایی کشور گشوده است، افزود: با کمک این شناور که مجهز به فناوری راهبری و تجهیزات میدانی پیشرفته و آزمایشگاه‌های مدرن است بدون شک شاهد تحقیقات دریایی گسترده‌ای در حوزه علوم و فنون دریایی، اقیانوسی و جوی خواهیم بود.

مشخصات بارز کاوشگر خلیج‌فارس

بر اساس این گزارش،  کشتی کاوشگر اقیانوس‌پیمای خلیج‌فارس با 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و همچنین چهار  آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند چیزی در حدود 3 هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند.

پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی طرح ساخت این کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیما را در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و درنهایت عملیات ساخت آن طی موافقت‌نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز و برای ساخت آن 20 میلیارد تومان اعتبار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تأمین شد.

ساخت این شناور به سازمان صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد،  کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش‌آمده شرکت ایتالیایی از همکاری در این پروژه سرباز زد، ازاین‌رو کار طراحی و ساخت کشتی تحقیقاتی کاملاً بومی و توسط محققان داخلی انجام‌شده است که با 27 میلیارد تومان هزینه در چهار سال ساخته و 40 درصد صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورد. این شناور تحقیقاتی مجهز به چهار آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی بوده و با شروع بکار آن توانایی‌های تحقیقاتی دریایی ایران در آب‌های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. این کشتی تحقیقاتی در صنایع کشتی‌سازی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته‌شده است.