اطلاعیه: جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده (شتاب ملی) مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

هیجدهمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان گیلان

ستاد برگزاری هیجدهمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان گیلان در نظر دارد "جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده (شتاب ملی)" را در سطح استان برگزار نماید. از کلیه دانشگاهیان، محققان مراکز تحقیقاتی، دبیران، دانش آموزان و عموم مردم صاحب ایده استان دعوت می‌شود با ارائه ایده‌های جدید و خلاقانه خود در این جشنواره شرکت نمایند. از بین ایده‌های واصله، بر اساس نظر داوران، ایده‌های برتر و کاربردی انتخاب و ضمن اعطای جوایز تشویقی، برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ذیربط معرفی خواهند شد.


اهداف جشنواره

-ترویج فرهنگ نوآوری و تقویت خودباوری در توسعه فناوری، به‌ویژه فناوری‌های نوین

-شناسایی، تشویق و معرفی شایستگی‌ها و توانمندی‌های ایده پردازان و حفظ مالکیت معنوی ایشان

محورهای جشنواره

1. علوم انسانی (فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی)

2. فنی و مهندسی (برق، الکترونیک، مکانیک، عمران، نانو فناوری، صنایع شیمیایی و انرژی‌های نو)

3. صنایع پزشکی و پیراپزشکی

4. علوم پایه (ریاضی، فیزیک، شیمی و ...)

5. علوم کشاورزی و منابع طبیعی، زیست فناوری

6. محیط زیست، بهداشت محیط شهری و مدیریت پسماند

7. گردشگری و هنرهای بومی محلی مردمی

8.فناوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه

9. ترافیک، حمل و نقل و شهری و بین شهری

10.خدمات شهری، معماری، فضای سبز، زیباسازی

11. دریا: مسیر پیشرفت

12. موضوع آزاد (هر موضوعی که به نظر ایده‌پردازان چالش محسوب شده و برای حل آن تفکر خلاقانه‌ای پیشنهاد شود)

شرکت کنندگان می‌توانند در بیش از یک محور نیز در جشنواره شرکت کنند.

مهلت شرکت در جشنواره 1396/10/30 می‌باشد و پس از داوری ایده‌ها به برگزیدگان جوایزی به شرح زیر اهداء خواهد شد:

نفر اول: 15 میلیون ریال جایزه نقدی+ معرفی به دستگاه‌های اجرایی ذیربط جهت مشارکت در تبدیل ایده به محصول کاربردی

نفر دوم: 10 میلیون ریال جایزه نقدی+ معرفی به دستگاه‌های اجرایی ذیربط جهت مشارکت در تبدیل ایده به محصول کاربردی

نفر سوم: پنج میلیون ریال جایزه نقدی+ معرفی به دستگاه‌های اجرایی ذیربط جهت مشارکت در تبدیل ایده به محصول کاربردی

جایزه ویژه: 20/000/000 ریال به بهترین ایده از میان کلیه ایده‌های ثبت شده در جشنواره با تأیید هیأت داوران.

نحوه شرکت در جشنواره

الف- شرکت‌کنندگان در جشنواره می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانیguilan.bmn.ir فایل الکترونیکی کاربرگ ثبت نام در جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده (شتاب ملی) هیجدهمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان گیلان را دریافت و پس از تکمیل، همراه با مستندات مربوط به ایده خود به آدرس پست الکترونیکی آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید ارسال نمایند (مستندات شامل گواهی، تاییدیه، عکس، فیلم، نقشه، مقالات، جوایز، قراردادهای پژوهشی و صنعتی، گزارش علمی و ... هستند).

ج- ایده ارائه شده در این جشنواره نباید در جشنواره‌های قبلی شرکت کرده باشد، مگر اینکه در فرایند اجرایی یا دستاوردهای آن تغییرات قابل ملاحظه‌ای ایجاد شده باشد.

ز- در صورتی که طراحی ایده به صورت گروهی بوده باشد، در کاربرگ ثبت نام باید سهم همکاری هر یک از افراد مشخص شده و توسط افراد ذیربط گواهی شود، در غیر اینصورت سهم همکاری برای اشخاص نامبرده شده در کاربرگ به صورت مساوی منظور خواهد شد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، شماره تلفن‌های 33360900 و 33360902 013 اختصاص یافته است.

کاربرگ ثبت نام

تعاریف:

ایده : یک مفهوم یا یک اثر ذهنی یک فرد یا گروه است.

خلاقیت: به وجود آوردن روش یا ابزاری نو که با استفاده از روشی دور از انتظار و جدید صورت می‌گیرد.

ایده برتر: تفکر خلاقانه‌ای است که راهکار بهینه و با ارزش‌تر را برای حل چالش موجود، پاسخ به یک نیاز و کشف دنیای ناشناخته ارائه نموده و پاسخگوی سوالات زیر باشد:

1-  چالش پیش رو چیست؟

2-  مخاطب آن کیست؟

3-  راهکار جدید ارائه شده چیست؟

ایده فردی: ایده‌ای است که توسط یک فرد ایده پرداز ارائه می‌شود و محتوای آن به استثنای داوران جشنواره، برای افراد دیگری افشا نمی‌شود. در صورت انتخاب ایده در جشنواره به عنوان ایده برتر، عنوان ایده در سامانه جشنواره و خبر گزاری‌ها اعلام می‌شود.

ایده گروهی مشخص: ایده مشخصی است که توسط یک ایده پرداز به عنوان سر گروه و اعضای مشخص (که توسط سرگروه با سهم معین معرفی می‌شوند) تعریف می‌شود.

نکته مهم: مالکیت معنوی ایده‌های گروهی برای اعضای گروه بر اساس معرفی سرگروه است.

ایده گروهی نامشخص: ایده‌ای است که توسط یک ایده پرداز به عنوان سرگروه و با مشارکت ایده پردازان ناشناس براي تكميل ایده اوليه تعریف شده جهت استفاده حداکثری از تخصص ایده پردازان تعریف می‌شود.

نکته مهم: مالکیت معنوی این ایده برای تمام اعضای گروه به صورت یکسان است.

چه تفکری ایده است:

هر تفکری که در چارچوب تعریف ایده مطابق تعريف فوق قرار گرفته و منجر به تغيير كمي و كيفي محصول شود، ایده محسوب می‌شود. بر این اساس شرایط ایده به شرح زیر خواهد بود:

1- ایده‌هایي که مرتبط با محصولات موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها شوند.

2- پایان نامه‌های دانشگاهی و طرح‌های تحقیقاتی که مبتنی بر نوآوری بوده و منجر به تولید محصول جدید یا ابداع روش علمی جدید شوند، ایده محسوب می‌شوند.

چه تفکری ایده نیست:

تفکری که در مورد پدیده‌های موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود، خودبخود ایده محسوب نمی‌شود، ولی اگر محصول جدیدی را بوجود آورد، ایده در نظر گرفته خواهد شد. به‌عنوان مثال ساخت تلويزیون با ابعاد بزرگ و ویژگی‌های خاص و برتر ایده به‌حساب نمی‌آید، زیرا باعث تغییر ساختار تلویزیون نمی‌شود، اما ساخت یک تلويزيون با قابلیت‌های جدید مثلا ویژگی اتصال به کامپیوتر و یا LCD , LED در زمان خود ایده محسوب می‌شدند که البته امروزه ايده به‌حساب نمی‌آیند.

در صورتی که تفکری ایده تشخیص داده شود، براساس شاخص­های ذیل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت:

شاخص‌های خلاق بودن ایده

ساده بودن

زیرکانه بودن

به خوبی ترسیم و ارائه شدن

آشنا و مانوس بودن

قوی و رسا بودن

تازه و اصیل بودن

انعطاف پذیر و قابل تغییر بودن

قابلیت به چالش کشیدن آن

به ایده‌ای که همه شاخص‌های فوق را داشته باشد، یک امتیاز ویژه تعلق می‌گیرد


شاخص‌های کارایی ایده

در عین بزرگی ساده باشد

راهکارهای کسب و کار را حمایت کند

"بطور مشخص جدید و بهتر" باشد

قابلیت اثبات داشته باشد

سودده باشد

به سرعت و به آسانی اجرا باشد

در راستای حل چالش‌های شهری باشد

تعاریف شاخص‌های خلاق بودن ایده:

1- ساده باشد (simple): به آساني قابل فهم باشد و موضوع واحدي را در ذهن تداعی کند.

2- زيركانه باشد (smart): با درايت راه حلي براي رفع مشكل ارائه دهد.

3- به خوبي ترسيم و ارائه شده باشد (well-crafted): به بيان ساده و مختصر روابط منطقي ميان اجزاء و ماهيت ايده را ماهرانه ترسيم كرده و به نمايش بگذارد.

4- آشنا و مأنوس باشد (familiar): دور از ذهن نبوده و مخاطب از گذشته با مفاهيم آن در ارتباط باشد.

5- قوي و رسا باشد (resonant): داراي مفاهيم عميق بوده و راهكاري قاطع براي حل چالش موجود ارائه دهد.

6- تازه و اصيل باشد (original): قبلاً توسط ديگران ارائه نشده و داراي تازگي و اصالت باشد. بعبارتي بازسازي شده نباشد، بلكه خلق شده باشد.

8- انعطاف پذير و قابل تغيير باشد (flexible): بتوان با اندكي تغييرات به سادگي از آن در شرايط جديد استفاده كرد.

9- بتوان آن را به چالش كشيد (challenging): ايجاد كننده حس رقابت براي ارائه راه حلي قوي و بهتر باشد.

تعاریف شاخص‌های کارایی ایده:

1- در عين بزرگ بودن ساده باشد (The big idea must be simple) : هرچه ايده پيچيده‌تر باشد، درك بزرگي آن براي مخاطب سخت‌تر است. از جزئيات صرف نظر شود تا ماهيت ايده خود را بهتر نشان دهد.

2- راهکارهای كسب و كار را حمايت كند (The idea must support the overall business strategy): هدف همه جانبه و مسير كار برنامه‌ريزي شده سريع را برآورده نمايد و با نياز هاي جاري و در حال شكل گيري استفاده كننده سازگار باشد.

3- "بطور مشخص جدید و بهتر" باشد (The idea must be “distinctly new and better”): ايده ارائه شده بايد اين قابليت را داشته باشد تا كاربر را تشويق به جايگزيني ايده جديد به جاي ايده‌هاي قديمي نمايد.

4- قابل اثبات باشد (The idea must be proven): شواهد و يا مثال‌هايي ارائه شود كه نشان دهد ايده قابل پياده سازي است.

5- سودده باشد (The idea must be profitable): ايده بايد اين قابليت را داشته باشد كه نشان دهد سرمايه‌گذاري در راستاي عملياتي شدن آن منجر به نتايج بهتر و سوددهي بيشتر در مقايسه با روش‌هاي موجود مي‌گردد.

6- به سرعت و به آساني اجرا شود The idea must be quickly and easily implemented)): سرعت و سهولت اجراي ايده يك اصل مهم است، زيرا طولاني بودن فرايند ذكر شده عمر مفيد ايده را كاهش مي دهد.

7- در راستای حل چالش‌های جامعه باشد.


کاربرگ ثبت نام